top of page

Brev till Försvarsgrenschefer

Lars Hallgren

Samtliga försvarsgrenschefer har fått liknande brev – utan svar

Till  Göteborg den 13 juli 2023

Marinchefen Ewa Skoog Haslum


Hej Ewa,

Hoppas att du nu är på en välförtjänt semester, men har möjlighet att läsa detta brev senare vid passande tillfälle.

Vi gläder oss idag åt att Sverige kommer att gå med i Nato.

Efter ditt föredrag ombord på S/S Marieholm den 22 maj, fick jag nöjet att sitta bredvid dig på middagen och bland annat dryfta frågan om behovet av att bevara Säve Flygplats som en del i möjligheten att kunna försvara inte bara Göteborgs hamn, utan även andra delar av västkusten.

Den 12 april hade jag förmånen att på S/S Marieholm få sitta och prata med Arméchefen Carl Engelbrektsson i samma ärende. Under det föredrag som Carl Engelbrektsson hade under rubriken; Armén mot 2030 berättade han, att under det besök som USA´s chef för Natostyrkorna i Europa och Norra Afrika, General Christopher G Cavolis gjorde, besökte han västkusten och våra marina förband. Christopher G Cavolis uttalade under besöket följande; Om vi kommer hit för att skydda Göteborgs hamn så kommer vi med eget flygvapen, och då behöver vi Säve´s flygplats.

Det är för mig ett mycket klart besked, och en av anledningarna till att jag nu aktivt vill få dig och de två andra försvarsgrenscheferna att undersöka och ta ställning om det är rimligt att Säve bibehålls i någon form, och därefter agera. I slutändan är min förhoppning att Fortifikationsförvaltningen får i uppdrag att förhandla och förvärva landningsbanor och markytor öster om den idag använda landningsbanan 01/19.

Kanske slår jag in öppna dörrar, men det är viktigt att vi inte tappar information och fokuserar på att snabbt stoppa avveckling av Säve Flygplats.

Innan jag tar mig friheten att ge dig och de berörda myndigheterna ett antal underlag och fördelar med att bevara Säve som en flygplats, tar jag situationen med betydelsen av Göteborgs Hamn först.

Efter breddningen och fördjupningen av inloppen kommer betydelsen av Göteborgs Hamn att öka dramatiskt. Hamnen kommer att bli Sveriges, Finlands och Norges viktigaste hamn. Fartyg som kan ta 22 000 containrar kan lägga till. Det motsvarar 300 godståg eller 5000 lastbilar. Endast Rotterdam har den kapacitet som Göteborgs hamn snart har.

Förmågan att försvara Sverige, Finland och Norge kan gå förlorad i Göteborg om inte hamnen kan skyddas.

Göteborgs hamn

Göteborgs hamn har alla möjligheter för att bli en central hamn för Natofartyg och andra förband framöver. Hamnen ligger enligt min uppfattning bättre till än vad tex norska hamnar kan erbjuda.

Kapaciteten i hamnen behöver förstärkas så att fler fartyg kan erbjudas kajplats. Under Aurora kunde tydligen inte samtliga fartyg erbjudas detta.

Läget vid inloppet till Östersjön gör att hamnen får ett betydande intresse i Natos försvar av länderna kring Östersjön.

Säve flygplats

En än så länge fungerande flygplats som ska läggas ned 31 december 2024. Ägd av Castellum. Avveckling av allt som har med flyg pågår och det finns kommersiella intressen från markägaren att göra det snabbt.

Följande fördelar finns med att staten förvärvar flygplatsen;

· Läget är nära hamnområdet så att man kan snabbt kan transportera fordon, luftvärn mm via flygplan till Säve. Ca 25 minuter med fordon.

· Huvudbanan är gott skick, har bra hållbarhet och kan förlängas. Jumbojet kan landa på banan. ILS funktion ersätts numer med GPS inflygning med samma minima.

· Säve flygplats har från början haft fyra landningsbanor. Tre av dem används idag för uppställning av containrar och lastbilar. Dessa banor kan i ofred användas för att ställa upp tanks, luftvärn, Archer, Patriot, och fordon som landas med Natoflyg.

· Säve Depå har bergshangarer på ............ som kan användas för förvaring av ammunition och annan Nato materiel.

· Det finns en befintlig och fungerande atombombsskyddad bergshangar på ...... kvadratmeter i anslutning till banan och på östra markområdet. Dvs den yta som Aeroseum idag hyr.

· I berget i Aeroseum finns en fungerande atombombskyddad tankanläggning om ................... Den bör bevaras och kunna användas i såväl fred som ofred.

· Hela den atombombsskyddade hangaren är i dagligt bruk för Aeroseums verksamhet. Det innebär att det är någon dags arbete med att flytta ut museiföremål och ersätta med skarp förvaring av avancerade flygplan, ammunition mm. Det finns fungerande kök, förläggningar, lokala lednings- och ordersalar. Uppvärmd med bergvärme och med solceller på marken ovanför, en snart med el självförsörjande anläggning.

· Bergshangaren ägs av Göteborgs kommun och behöver därför inte förvärvas.

· Många av de gamla förläggningskasernerna som tidigare användes för F9 och helikopterdivisionen är nu billiga hotellrum. Det innebär att Säve kan ta emot hjälptrupper från Nato med omgående inkvartering. Övriga gamla kaserner och husbyggnader har Castellum rensat upp så de är tomma och lätt kan anpassas till nya uppgifter.

· Amf 4 är vill etablera sig i 2 helikopterdivisioners före detta lokaler, samt dess ytterområde. Om man även förvärvar markområdet öster om landningsbanan har man möjlighet till mer uppställning om man förbinder mark och övningsområden.

· Flygplatsen är sedan 2021 01 01 miljöprövad har tillstånd tills vidare och det innebär att man kan ha 58 000 rörelser på flygplatsen, exklusive samhällsnyttig trafik såsom polis, sjöräddning, ambulansflyg med flera Detta är i det närmaste unikt och bör användas. Ny miljöprövning kan ta många år.

· På västra sidan av huvudbanan finns idag civila flygskolor som bör beredas möjlighet att få finnas kvar. Flyget behöver utbildning av piloter och tillgodose behovet av dem i Sverige. Ambulansflyg och räddningsflyg bemannas av piloter som i regel har sin utbildning antingen på skolorna i Göteborg eller i Västerås. Att samsas om banan i fredstid fungerar utmärkt på många flygfält, tex i Halmstad.

· Att bara ha en flygplats i västra Sverige är inte bra, sa General Christopher G Cavolis vid sitt besök. Det är lätt att skada Landvetters bana. Med en av luftvärn skyddad bana som Säves håller man försvarsförmågan på ett bra sätt. LV6 har flera gånger övat med att ställa upp Patriot på Säve i syfte att skydda Göteborgs Hamn.

· Säve Flygplats är idag detaljplanerad som flygplats. Låt inte markägaren Castellum påverka Göteborgs kommun att ändra såväl översiktsplan som detaljplan.

Avslutar här med förhoppning om samsyn i att det är vansinnigt att låta en väl fungerande anläggning som skattebetalarna en gång har betalat, sluta som logistiklager när vi behöver Säve Flygplats för att skydda stora delar av närliggande hamnar och Natoförband. Skydd av Göteborgs hamn är en nödvändighet i ofred.


Vänligen

Lars Hallgren


Entreprenör

Avtackad Kapten i Flottans reserv

Kulturbevarare S/S Marieholm

Styrelseledamot i Stiftelsen Aeroseum


PS 1.Jag eller mina bolag har inga kommersiella intressen i något av ovanstående förslag.

PS 2. Jag skickar en kopia på detta brev till CAmf 4 samt till Föreningen Göteborgs Försvar

Untitled.jpg

SÄVE FLYGPLATS

Säve är nyckeln till försvaret av Göteborg och hela Västsverige

Copyright© 2025  SÄVE FLYGPLATS

Privacy Policy

Terms & Conditions

Designad av Acord Media

Designad av Acord Media

bottom of page