top of page

Debattartikel inskickad till SVD

Lars Hallgren

Varför vill Sveriges regering, riksdag och det politiska styret i Göteborg inte bevara en befintlig och väl fungerande start- och landningsbana på Säve Flygplats?

Att i det här säkerhetspolitiska läget avveckla Säve flygplats, som är av strategisk betydelse för hela Nordens försörjning, är oansvarigt, och politiken riskerar att skjuta sig i foten

Varför vill Sveriges regering, riksdag och det politiska styret i Göteborg inte bevara en befintlig och väl fungerande start- och landningsbana på Säve Flygplats?

Frågeställningarna kan göras mot följande bakgrund;

Göteborgs Hamn hanterar ca en miljon containrar varje år, vilket motsvarar 60% av Sveriges containertransporter. Det är inte bara Sverige som är beroende av att hamnen fungerar som ett nav för transporter på sjö, räls och lastbil. Många samhällsviktiga produkter går via Göteborgs Hamn vidare till Finland och Norge. Våra baltiska grannar kan inom kort vara i behov av att använda hamnen som en första angöringshamn.

Göteborgs Hamn måste fungera även i orostider och därmed kunna skyddas vid alla tillstånd. Skydd kan ske från havet, land och från luften. Avgörande i en skarp situation, är att snabbt få till ett effektivt luftvärn.

Säve Flygplats är byggd för militära flygförband. Flygplatsen har en lång start- och landningsbana i god kondition och med hög bärighet. Det finns fungerande hangarer, flygledartorn och byggnader för boende. Säves stora markområden är lämpliga att använda för att placera containrar på om avlastning för hamnen behövs. Den idag fungerande flygplatsen har ett miljötillstånd som gäller tills vidare. Det tar många år att få ett nytt miljötillstånd – om det ens går. Detta är unikt !

Skattebetalarna har en gång gjort denna investering och nu är det dags att staten tar tillbaka den, även om det kommer att kosta.

När USA´s chef för Natostyrkorna i Europa och Norra Afrika, General Christopher G Cavolis reste runt på västkusten och besökte våra marina förband, uttalade han efter besöket på Säve följande; Om Nato kommer hit för att skydda Göteborgs Hamn så kommer vi med eget flygvapen, och då behöver vi Säve flygplats. Natostyrkor ska snabbt kunna luftlandsätta personal, luftvärn och ammunition på Säve flygplats, och dessutom kunna skydda det i berghangarer.

Tidigare ÖB, försvarsgrenscheferna, försvarsministern, generaldirektören för Fortifikationsverket har alla nyligen besökt Säve. Man har pratat om att etablera ytterligare militära förband på Säve. Besökarna har informerats om Säves unika läge, samt att det på området bedrivs en omfattande pilotutbildning, brandflyg samt allmän verksamhet med frivilliga flygkåren och flygklubbar.Denna verksamhet behövs och går att kombinera med militär närvaro, så som man gör på andra flygplatser.

Landvetter flygplats är sårbar och därför behövs Säve flygplats som kan förberedas för militära operationer.

Vilka är då huvudproblemen om man är överens om att Säve flygplats behövs för försvaret av Göteborgs Hamn?

· Castellum som äger största delen av marken och flygfältet, planerar att lägga ner flygfältet i december. Man vill bygga logistikfastigheter på marken och ta bort landningsbanan. Castellum avser att anlägga en väg tvärs över banan för att förhindra fortsatt flygverksamhet.

· Göteborgs stad går i Castellums fotspår och planerar för att ändra markanvändningen från flygplats till bebyggelse och industriområde.

· Försvarsberedningens förslag som presenterade under förra året nämnde inte bevarandet av Säve flygplats. Detta trots att ett flertal riksdagsmotioner om bevarande av Säve Flygplats lagts.

· Civilministern, Försvarsministern och Infrastrukturministern kanske inte kan komma överens om vems ansvar det är, och hur man ska gå till väga för att bevara Säve flygplats? Den politiska viljan att göra långsiktiga överenskommelser om bevarandet av flygplatsen verkar inte att prioriteras.

· Det kommer naturligtvis att kosta att antingen hyra eller köpa hela området av Castellum. Men det finns också en möjlighet att i samråd med stat och kommun byta mark med ägaren. Vill man så kan man vara konstruktiv och kommunen kan minska värdet genom att inte bevilja föreslagen planändring. Huruvida man ska driva flygfältet med flygledare eller på ett annat enklare sätt må man utvärdera.

Politiken på alla nivåer måste snabbt- inom ett par månader- fatta beslut så att Castellum inte avvecklar en viktig infrastrukturell del av samhällets behov. Ett felaktigt eller passivt beslut kan få ödesdigra konsekvenser. Vi måste kunna möte upp mot framtida hotbilder.

Lars Hallgren 2025-07-13

Untitled.jpg

SÄVE FLYGPLATS

Säve är nyckeln till försvaret av Göteborg och hela Västsverige

Copyright© 2025  SÄVE FLYGPLATS

Privacy Policy

Terms & Conditions

Designad av Acord Media

Designad av Acord Media

bottom of page