PM angående Säve flygplats
Måns Theorin

Castellum AB, markägaren till Säve flygplats, har beslutat att under 2024 stänga flygplatsen
för flygplanstrafik i syfte att exploatera marken för verksamheter inom logistik och industri.
PM angående Säve flygplats
Till:
Försvarsminister Pål Jonson
Minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin
Avsändare: Måns Theorin, Ordförande, Aeroklubben i Göteborg
Sammanfattning
Castellum AB, markägaren till Säve flygplats, har beslutat att under 2024 stänga flygplatsen
för flygplanstrafik i syfte att exploatera marken för verksamheter inom logistik och industri.
Göteborgs kommun arbetar med detaljplaner för området med anledning av markägarens
önskan att exploatera marken. Göteborgs kommun har ställt frågor till försvarsmakten om
flygplatsens militära betydelse utan att dessa blivit besvarade.
Säve flygplats är idag en av Sveriges mest trafikerade flygplatser. Flygverksamheten vid
Säve flygplats utgörs till största delen av samhällsviktigt flyg samt av pilotutbildning. De
samhällsviktiga verksamheter som hotas av flygplatsens nedläggning berör militärt och civilt
försvar samt krishantering, det vill säga inom försvarsdepartementets ansvarsområden.
Dessutom bör utformning av Säve flygplats, dess infrastruktur och läge göra flygplatsen
mycket betydelsefull att bevara för det militära försvaret. Vi anser det därför vara
brådskande att regeringen och försvarsdepartementet agerar för att undvika att infrastruktur
och verksamheter vid Säve flygplats permanent förstörs.
Säve flygplats idag
Säve flygplats är en av de mest trafikerade flygplatserna i Sverige. Sett till antalet starter och
landningar hamnar Säve flygplats inom topp 5 bland Sveriges flygplatser. Huvuddelen av
flygrörelserna härrör från samhällsviktigt flyg eller pilotutbildning.
Banans skick är mycket bra, bättre än de flesta av Swedavias banor. Andra uppgifter har
förekommit i media. Banan är byggd med förstärkning för militär användning
Samhällsviktig flygverksamhet
VId Säve opererar förutom samhällsviktig helikopterverksamhet såsom polis-, ambulans och
sjöräddniningshelikoptrar även följande samhällsviktiga flygplansverksamheter:
● 414:e Hemvärnsunderättelsekompaniets flygtropp
● Sjöbevakning på uppdrag av Marinens sjöövervakningcentral
● Skogsbrandbevakning på uppdrag av Länsstyrelsen
● Frivilliga flygkårens flyginsatsgrupper (Särskilda flyguppdrag beställda av bl.a. MSB
och kommuner vid tex naturkatastrofer)
● Storm Heliworks AB som genom avtal med MSB har sina helikoptrar i beredskap för
skogsbrandbekämpning m.m. Storm flyger också helikoptrar för besiktning och
underhåll av kraftledningsgator.
För utförligare beskrivning av dessa verksamheter och dess betydelse se dokumentet
“Sammanställning av ideellt utförd samhällsviktig flygverksamhet vid Säve Flygplats”
Pilotutbildning
Följande pilotutbildningsverksamhet förekommer idag vid Säve flygplats:
● Svensk pilotutbildning, SPU
Sveriges största flygskola som utbildar kommersiella piloter för både flygplan och
helikoptrar.
● Två klubb-baserade flygskolor som utbildar privatpiloter.
Dessa piloter utgör rekryteringsbas för det ideellt drivna samhällsnyttiga flyget såsom
skogsbrandbevakning, sjöövervakning och hemvärnsflyg
● Kontinuerlig vidareutbildning av helikopterpiloterna vid polis-, ambulans- och
sjöräddningshelikoptrarna
Konsekvenser vid stängning av Säve flygplats
Konsekvenser för ideell samhällsviktig flygverksamhet
En ombasering av den samhällsviktiga flygplanstrafiken från Säve skulle till att börja med
vara svår att genomföra, då de flygfält som finns i närheten ofta är maximalt utnyttjade vad
gäller hangarplatser och miljötillstånd. Landvetter flygplats har inget regeringsuppdrag att ta
emot den aktuella trafiken. De piloter som idag sköter dessa verksamheter på ideell basis
och som ofta är boende i storgöteborg skulle med hänsyn till inställelsetider inte kunna
fortsätta driva verksamheterna. Sjöövervakningen har en stor fördel av att utgå från en
kustnära flygplats för att kunna operera längre tid över havet. Att skogsbrandbevakningen
över Göteborg och södra bohuslän utgår från Göteborg är också betydelsefullt eftersom
många terrängbränder orsakas av mänsklig aktivitet som är stor runt Göteborg.
Betydelse av pilotutbildning vid Säve flygplats
Flygskolan Svensk Pilotutbildning (SPU) som är baserade på Säve flygplats är den största
flygskolan i Sverige som utbildar kommersiella piloter för flygplan och helikoptrar.
Verksamheten har därför stor betydelse för att förse de svenska flygbolagen med piloter.
Eftersom elektriska regionala flygplan troligen kommer att vara verklighet inom en snar
framtid så kommer behovet av piloter och pilotutbildning att öka.
Utbildningen av helikopterpiloter vid Säve är kritisk för att förse hela Sverige med piloter till
de samhällsviktiga helikoptertrafiken i form av polis, ambulans och sjöräddningshelikoptrar.
När det gäller den klubb-baserade utbildningen av privatpiloter så är den nödvändig för att
på sikt personalförsörja det samhällsviktiga ideella flyget.
Säve flygplats militära betydelse
Som redan nämnts så är Säve en viktig bas för såväl hemvärnsflyg som sjöövervakning.
Sjöövervakningen verkar skarpt på veckobasis även i fredstid. Förutom bevakning till havs
så är denna verksamhet en viktig del i ytövervakning av Göteborgs hamn, farleder och
skärgård i fredstid såväl som under kris eller krig.
Vilken betydelse Säve flygplats har för det militära försvaret kan förstås bara besvaras av
personer med insyn i Sveriges försvarsplanering. Följande resonemang baseras på
diskussioner med sakkunniga verksamma i föreningen för Göteborgs försvar. Syftet är att
visa på vikten av att Säve flygplats militära betydelse utreds innan infrastrukturen blir
förstörd för all framtid.
Säve flygplats kan i militära sammanhang även användas för:
● Alternativ baseringsplats för stridsflyg
● Start- och landningsplats för större spaningsdrönare
● Tillsammans med Göteborgs hamn utgöra mottagningsplats för allierade styrkor
Geografiskt läge
● Säve flygplats är geografiskt en utmärkt utgångspunkt för spaningsuppdrag med flyg
över Skagerrak och Kattegatt. Detta för såväl bemannade som obemannade
flygfarkoster. Detsamma gäller spaning för ytövervakning av den extremt viktiga
hamnen och dess farleder.
● Närheten till Göteborgs hamn gör att verksamhet vid Säve flygplats kan skyddas av
samma luftvärnsskydd som även täcker hamnen
● Placeringen på Sveriges västkust är förstås fördelaktigt för att ta emot stöd från
allierade. Flygplatsen ligger långt från ett eventuellt militärt hot från öster samtidigt
som stöd från allierade kan förväntas i huvudsak anlända från väster.
Omgivande terräng
Då området runt Säve flygplats tidigare varit flottiljområde finns mycket militär infrastruktur
och terrängen lämpar sig väl för etablering av militär utbildningsverksamhet. Skjutbanorna
finns kvar och dessa utgör redan idag riksintresse för totalförsvaret. På kort sikt skulle
terrängen runt Säve flygplats kunna användas för militär övningsverksamhet. Tillgången på
övningsterräng för de militära förbanden i göteborgsområdet är i dagsläget mycket
begränsad.
Säve flygplats har historiskt haft en civil sida och en militär sida som delar rullbanor. Detta är
ett mycket bra exempel på hur militär infrastruktur kan nyttjas för civil verksamhet.
Bergshangarer
På Säve flygplats finns stora militära bergshangarer som är atombombssäkra och klarar
mycket tunga angrepp. Allt väsentligt är intakt som tex fläktsystem, 70 ton tunga portar, och
anläggningen kan återstartas med små insatser och på kort tid
Om landningsbanan bevaras kan bergshangarerna användas för exempelvis:
● Fortifikatoriskt skyddad lagring av förnödenheter, bränsle och ammunition.
● Förhandslagring av utrustning för allierade förband enligt norsk modell.
Vad regeringen och försvarsdepartementet bör göra
● Kontakta Göteborgs kommun och säkerställa att flygplatsen fortsätter att verka som
flygplats och att säkra nuvarande verksamheter vid flygfältet; flygskolor,
klubbverksamhet, kommersiell helikopterverksamhet etc
● Tillse att berörda myndigheter (Försvarsmakten, MSB, Länsstyrelsen, etc) skriver
skrivelser till Göteborgs kommun där det redogörs för Säves flygplats betydelse för
staten.
● Utse infrastrukturen vid Säve flygplats till riksintresse för totalförsvaret.
● Genom Fortifikationsverket förvärva marken för Säve flygplats.
● Tillsammans med Försvarsmakten utreda Säve flygplats roll att tillsammans med
Göteborgs hamn verka som mottagningsplats för allierad trupp.

SÄVE FLYGPLATS
Säve är nyckeln till försvaret av Göteborg och hela Västsverige
Copyright© 2025 SÄVE FLYGPLATS
Privacy Policy
Terms & Conditions
Designad av Acord Media
Designad av Acord Media