top of page

PM angående Säve flygplats

Måns Theorin

Castellum AB, markägaren till Säve flygplats, har beslutat att under 2024 stänga flygplatsen
för flygplanstrafik i syfte att exploatera marken för verksamheter inom logistik och industri.

PM angående Säve flygplats


Till:

Försvarsminister Pål Jonson

Minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin


Avsändare: Måns Theorin, Ordförande, Aeroklubben i Göteborg


Sammanfattning

Castellum AB, markägaren till Säve flygplats, har beslutat att under 2024 stänga flygplatsen

för flygplanstrafik i syfte att exploatera marken för verksamheter inom logistik och industri.

Göteborgs kommun arbetar med detaljplaner för området med anledning av markägarens

önskan att exploatera marken. Göteborgs kommun har ställt frågor till försvarsmakten om

flygplatsens militära betydelse utan att dessa blivit besvarade.

Säve flygplats är idag en av Sveriges mest trafikerade flygplatser. Flygverksamheten vid

Säve flygplats utgörs till största delen av samhällsviktigt flyg samt av pilotutbildning. De

samhällsviktiga verksamheter som hotas av flygplatsens nedläggning berör militärt och civilt

försvar samt krishantering, det vill säga inom försvarsdepartementets ansvarsområden.

Dessutom bör utformning av Säve flygplats, dess infrastruktur och läge göra flygplatsen

mycket betydelsefull att bevara för det militära försvaret. Vi anser det därför vara

brådskande att regeringen och försvarsdepartementet agerar för att undvika att infrastruktur

och verksamheter vid Säve flygplats permanent förstörs.


Säve flygplats idag

Säve flygplats är en av de mest trafikerade flygplatserna i Sverige. Sett till antalet starter och

landningar hamnar Säve flygplats inom topp 5 bland Sveriges flygplatser. Huvuddelen av

flygrörelserna härrör från samhällsviktigt flyg eller pilotutbildning.

Banans skick är mycket bra, bättre än de flesta av Swedavias banor. Andra uppgifter har

förekommit i media. Banan är byggd med förstärkning för militär användning


Samhällsviktig flygverksamhet

VId Säve opererar förutom samhällsviktig helikopterverksamhet såsom polis-, ambulans och

sjöräddniningshelikoptrar även följande samhällsviktiga flygplansverksamheter:

● 414:e Hemvärnsunderättelsekompaniets flygtropp

● Sjöbevakning på uppdrag av Marinens sjöövervakningcentral

● Skogsbrandbevakning på uppdrag av Länsstyrelsen

● Frivilliga flygkårens flyginsatsgrupper (Särskilda flyguppdrag beställda av bl.a. MSB

och kommuner vid tex naturkatastrofer)

● Storm Heliworks AB som genom avtal med MSB har sina helikoptrar i beredskap för

skogsbrandbekämpning m.m. Storm flyger också helikoptrar för besiktning och

underhåll av kraftledningsgator.

För utförligare beskrivning av dessa verksamheter och dess betydelse se dokumentet

“Sammanställning av ideellt utförd samhällsviktig flygverksamhet vid Säve Flygplats”


Pilotutbildning

Följande pilotutbildningsverksamhet förekommer idag vid Säve flygplats:

● Svensk pilotutbildning, SPU

Sveriges största flygskola som utbildar kommersiella piloter för både flygplan och

helikoptrar.

● Två klubb-baserade flygskolor som utbildar privatpiloter.

Dessa piloter utgör rekryteringsbas för det ideellt drivna samhällsnyttiga flyget såsom

skogsbrandbevakning, sjöövervakning och hemvärnsflyg

● Kontinuerlig vidareutbildning av helikopterpiloterna vid polis-, ambulans- och

sjöräddningshelikoptrarna


Konsekvenser vid stängning av Säve flygplats


Konsekvenser för ideell samhällsviktig flygverksamhet

En ombasering av den samhällsviktiga flygplanstrafiken från Säve skulle till att börja med

vara svår att genomföra, då de flygfält som finns i närheten ofta är maximalt utnyttjade vad

gäller hangarplatser och miljötillstånd. Landvetter flygplats har inget regeringsuppdrag att ta

emot den aktuella trafiken. De piloter som idag sköter dessa verksamheter på ideell basis

och som ofta är boende i storgöteborg skulle med hänsyn till inställelsetider inte kunna

fortsätta driva verksamheterna. Sjöövervakningen har en stor fördel av att utgå från en

kustnära flygplats för att kunna operera längre tid över havet. Att skogsbrandbevakningen

över Göteborg och södra bohuslän utgår från Göteborg är också betydelsefullt eftersom

många terrängbränder orsakas av mänsklig aktivitet som är stor runt Göteborg.


Betydelse av pilotutbildning vid Säve flygplats

Flygskolan Svensk Pilotutbildning (SPU) som är baserade på Säve flygplats är den största

flygskolan i Sverige som utbildar kommersiella piloter för flygplan och helikoptrar.

Verksamheten har därför stor betydelse för att förse de svenska flygbolagen med piloter.

Eftersom elektriska regionala flygplan troligen kommer att vara verklighet inom en snar

framtid så kommer behovet av piloter och pilotutbildning att öka.

Utbildningen av helikopterpiloter vid Säve är kritisk för att förse hela Sverige med piloter till

de samhällsviktiga helikoptertrafiken i form av polis, ambulans och sjöräddningshelikoptrar.

När det gäller den klubb-baserade utbildningen av privatpiloter så är den nödvändig för att

på sikt personalförsörja det samhällsviktiga ideella flyget.


Säve flygplats militära betydelse

Som redan nämnts så är Säve en viktig bas för såväl hemvärnsflyg som sjöövervakning.

Sjöövervakningen verkar skarpt på veckobasis även i fredstid. Förutom bevakning till havs

så är denna verksamhet en viktig del i ytövervakning av Göteborgs hamn, farleder och

skärgård i fredstid såväl som under kris eller krig.

Vilken betydelse Säve flygplats har för det militära försvaret kan förstås bara besvaras av

personer med insyn i Sveriges försvarsplanering. Följande resonemang baseras på

diskussioner med sakkunniga verksamma i föreningen för Göteborgs försvar. Syftet är att

visa på vikten av att Säve flygplats militära betydelse utreds innan infrastrukturen blir

förstörd för all framtid.


Säve flygplats kan i militära sammanhang även användas för:

● Alternativ baseringsplats för stridsflyg

● Start- och landningsplats för större spaningsdrönare

● Tillsammans med Göteborgs hamn utgöra mottagningsplats för allierade styrkor


Geografiskt läge

● Säve flygplats är geografiskt en utmärkt utgångspunkt för spaningsuppdrag med flyg

över Skagerrak och Kattegatt. Detta för såväl bemannade som obemannade

flygfarkoster. Detsamma gäller spaning för ytövervakning av den extremt viktiga

hamnen och dess farleder.

● Närheten till Göteborgs hamn gör att verksamhet vid Säve flygplats kan skyddas av

samma luftvärnsskydd som även täcker hamnen

● Placeringen på Sveriges västkust är förstås fördelaktigt för att ta emot stöd från

allierade. Flygplatsen ligger långt från ett eventuellt militärt hot från öster samtidigt

som stöd från allierade kan förväntas i huvudsak anlända från väster.


Omgivande terräng

Då området runt Säve flygplats tidigare varit flottiljområde finns mycket militär infrastruktur

och terrängen lämpar sig väl för etablering av militär utbildningsverksamhet. Skjutbanorna

finns kvar och dessa utgör redan idag riksintresse för totalförsvaret. På kort sikt skulle

terrängen runt Säve flygplats kunna användas för militär övningsverksamhet. Tillgången på

övningsterräng för de militära förbanden i göteborgsområdet är i dagsläget mycket

begränsad.

Säve flygplats har historiskt haft en civil sida och en militär sida som delar rullbanor. Detta är

ett mycket bra exempel på hur militär infrastruktur kan nyttjas för civil verksamhet.


Bergshangarer

På Säve flygplats finns stora militära bergshangarer som är atombombssäkra och klarar

mycket tunga angrepp. Allt väsentligt är intakt som tex fläktsystem, 70 ton tunga portar, och

anläggningen kan återstartas med små insatser och på kort tid

Om landningsbanan bevaras kan bergshangarerna användas för exempelvis:

● Fortifikatoriskt skyddad lagring av förnödenheter, bränsle och ammunition.

● Förhandslagring av utrustning för allierade förband enligt norsk modell.


Vad regeringen och försvarsdepartementet bör göra

● Kontakta Göteborgs kommun och säkerställa att flygplatsen fortsätter att verka som

flygplats och att säkra nuvarande verksamheter vid flygfältet; flygskolor,

klubbverksamhet, kommersiell helikopterverksamhet etc

● Tillse att berörda myndigheter (Försvarsmakten, MSB, Länsstyrelsen, etc) skriver

skrivelser till Göteborgs kommun där det redogörs för Säves flygplats betydelse för

staten.

● Utse infrastrukturen vid Säve flygplats till riksintresse för totalförsvaret.

● Genom Fortifikationsverket förvärva marken för Säve flygplats.

● Tillsammans med Försvarsmakten utreda Säve flygplats roll att tillsammans med

Göteborgs hamn verka som mottagningsplats för allierad trupp.

Untitled.jpg

SÄVE FLYGPLATS

Säve är nyckeln till försvaret av Göteborg och hela Västsverige

Copyright© 2025  SÄVE FLYGPLATS

Privacy Policy

Terms & Conditions

Designad av Acord Media

Designad av Acord Media

bottom of page